Klantenservicemedewerkers en medewerkers van de debiteurenadministratie hebben vaak het eerste contact met klanten die hun rekening niet kunnen betalen. Hun manier van werken is daardoor bepalend voor de manier waarop de organisatie met deze klanten communiceert. Sociaal Verantwoord Incasseren begint dus bij hen.
Met de SVI Training krijgen deze medewerkers de tools om de uitgangspunten van Sociaal Verantwoord Incasseren in hun werkzaamheden toe te passen. We geven informatie over de schuldenproblematiek in Nederland en wat dit betekent voor mensen die ermee te maken krijgen. Wat doet dit geestelijk en lichamelijk met ze? Hoe werkt stress en wat doet dit met iemand? Hoe ga je daar vervolgens als medewerker mee om?
Vervolgens geven we medewerkers inzicht in wat zij vanuit hun positie kunnen doen om mensen verder te helpen. Een medewerker kan helpen een klant ervan te overtuigen om hulp te vragen en te vertellen welke instanties die hulp kunnen bieden. Ook kan samen gezocht worden naar een oplossing om een onbetaalde rekening betaald te krijgen. Tijdens de training leren de medewerkers specifieke communicatietechnieken voor stressvrije gesprekken waar beide partijen verder mee kunnen. Naast persoonlijk contact hebben medewerkers vaak ook schriftelijk contact met klanten. Het is daarbij van belang dat op een B1-niveau gecommuniceerd wordt. Tijdens de training leren medewerkers wat dit in de praktijk betekent en waarom dit het beste werkt.
Over het algemeen doen medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden natuurlijk al hun best om vriendelijk en begripvol te zijn en staan ze alle klanten netjes te woord. Vaak is de training een positieve bevestiging van het goede werk dat al gedaan wordt en toch merken we dat iedereen nog iets meer leert over de schuldenproblematiek en de impact die het heeft op de mensen waar zij dagelijks mee te maken krijgen.
Vraag de digitale brochure aan.