Klantenservice en debiteurenafdeling

Als het een klant niet lukt om een betalingsverplichting op tijd na te komen is het eerste contact dat iemand heeft vaak met een medewerker van de klantenservice of een debiteurenafdeling. Een incassotraject begint dus op deze afdelingen. En dat kan op verschillende manieren. Wij kiezen voor een respectvolle en eerlijke methode: sociaal verantwoord incasseren.

Dit is een incassomethode die ervoor zorgt dat iemand zijn of haar financiële problemen onder ogen komt en ermee aan de slag gaat. Het is een methode die gebruikt wordt door incassobureaus en gerechtsdeurwaarders, maar de basisprincipes kunnen ook geïmplementeerd worden in jouw organisatie.

Het is daarom van belang dat de medewerkers van de klantenservice en de debiteurenafdeling begrip hebben voor de situatie van mensen met een betalingsachterstand zonder dat ze daarbij het belang van hun werkgever uit het oog verliezen. Want uiteindelijk moet elke rekening natuurlijk netjes betaald worden.

Versterken wat goed gaat 
De meeste medewerkers doen al veel goed. De activiteiten van SVI zijn erop gericht om alles wat goed gaat te bevestigen en dit verder te versterken. We bieden de medewerkers belangrijke communicatietools die ze tijdens hun dagelijkse werkzaamheden kunnen gebruiken. Hiermee kunnen ze een gesprek sturen en zorgen voor een stressvrij contactmoment, verdere escalatie voorkomen en de klantrelatie behouden.

Een investering in medewerkers 
Medewerkers van de klantenservice of een debiteurenafdeling voeren belangrijke gesprekken met klanten. Met de SVI Training en de SVI Check erkent de werkgever het belang van de werkzaamheden van deze medewerkers. Zij zijn het visitekaartje van het bedrijf en zijn medeverantwoordelijk voor het imago. Bovendien kunnen zij voorkomen dat klanten met een betaalachterstand verder in de problemen komen. De SVI Training biedt de handvatten, de SVI Check is het concrete bewijs dat deze medewerkers hun werk goed doen en dat dit gewaardeerd wordt.

De SVI Check kan na twee jaar verlengd worden als de afdelingen nog steeds voldoen aan de uitgangspunten van SVI.

Dit biedt SVI

Training

Sociaal Verantwoord Incasseren begint al bij de klantenservicemedewerkers en de debiteurenadministratie van een bedrijf. Zij hebben het eerste contact met een klant die een rekening niet kan betalen. Tijdens de SVI Training leren ze hoe ze respectvol omgaan met klanten in een uitdagende financiële situatie. Dit helpt bij het behouden van een goede klantrelatie en kan er zelfs voor zorgen dat rekeningen sneller betaald worden.

  • Leer hoe je sociaal verantwoord omgaat met klanten
  • Een efficiënte en sociale incassomethode
  • Behoud een goede klantrelatie met klanten

Check

Nadat klantenservicemedewerkers en medewerkers van de debiteurenadministratie de SVI Training hebben gevolgd kan een bedrijf de SVI Check aanvragen. Dit label is het bewijs dat het bedrijf de uitgangspunten van SVI ondersteunt en sociaal verantwoord incasseert. De SVI Check kan na twee jaar verlengd worden als de afdelingen nog steeds voldoen aan de uitgangspunten van SVI.

  • Laat zien dat je sociaal verantwoord omgaat met klanten
  • Je hanteert een efficiënte en sociale incassomethode
  • Je behoudt een goede klantrelatie met klanten

Benieuwd naar meer?

Vraag de digitale brochure aan.