Als het een klant niet lukt om een betalingsverplichting op tijd na te komen is het eerste contact dat iemand heeft vaak met een medewerker van de klantenservice of een debiteurenafdeling. Sociaal Verantwoord Incasseren begint dus op deze afdelingen. Het is daarom van belang dat deze medewerkers leren hoe ze begrip tonen voor de situatie van mensen met een betalingsachterstand zonder dat ze daarbij het belang van hun werkgever uit het oog verliezen. Want uiteindelijk moet elke rekening natuurlijk netjes betaald worden.
Als een rekening niet wordt betaald krijgt een klant uiteindelijk te maken met een incassobureau of zelfs een gerechtsdeurwaarder. Deze sector heeft soms te maken met collega’s die niet zo netjes omgaan met mensen met een schuldenproblematiek. Helaas straalt dat af op de hele sector waardoor imagoschade ontstaat.
Laten we maar meteen duidelijk zijn: sociaal verantwoord incasseren betekent niet dat schulden worden kwijtgescholden. Integendeel. Het is een incassomethode die er juist voor zorgt dat iemand zijn of haar financiële problemen onder ogen komt en ermee aan de slag gaat. Bij SVI zijn we ervan overtuigd dat dit wordt bereikt door duidelijk te communiceren, waar nodig een helpende hand te bieden en met elkaar in gesprek te blijven.
Sociaal Verantwoord Incasseren is: